سفارش تبلیغ
صبا ویژن
امروز: پنج شنبه 103 اردیبهشت 6

 

شرح چهل حدیث (اربعین حدیث)

پدیدآورنده:

امام ‌خمینی‌(ره(
ناشر
:
مؤسسه ‌تنظیم ‌و نشر آثار امام ‌خمینی‌(ره(

امام خمینی(ره) چهل حدیث را در شرح چهل حدیث از احادیث معصومین تقریر کردند.

کتاب چهل حدیث امام، در اصل تقریرات امام خمینی(ره) است که مضامین آن را در مدرسه فیضیه قم برای شاگردان خود ایراد فرموده‌اند، سپس ایشان تصمیم گرفتند کتابی در همین زمینه تالیف کنند و این کتاب را در سال 1358 ه . ق به پایان رساندند.
در دیباچه این کتاب آمده است:‌« چهل حدیث یکی دیگر از آثار ضمیر فیض‌پذیر عارف و عالم ربانی حضرت امام خمینی(ره) است . معظم‌له این کتاب را در شرح و بیان چهل حدیث از احادیث موروث از معصومان نگاشته‌اند. سنت « اربعین » نویسی از قدیم الایام در میان علمای دین معمول بوده است و حضرت امام نیز برای مسلوک داشتن سنت سلف به عهده گرفته بودند که کتاب در این زمینه تصنیف کنند. مطالب کتاب همه در تفحص از حقیقت اخباری از پیشوایان معصوم دین و سرشار از تذکرات اخلاقی و عرفانی و حکمی است.
کتاب چهل حدیث از سوی انتشارات موسسه تنظیم و نشر اثار امام(ره) با شمارگان 5000 نسخه در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.
شایان ذکر است کتاب چهل حدیث امام با 35 بار تجدید چاپ یکی از پر استقبال‌ترین کتب دینی معاصر لقب گرفته است.
 شرح اربعین (فارسى): شرح چهل حدیث است که سى و سه حدیث آن اخلاقى و هفت‏حدیث دیگر اعتقادى است. در آغاز آن فرموده‏اند:
این بنده بى بضاعت ضعیف مدتى بود با خود حدیث مى‏کردم که چهل حدیث از احادیث اهل بیت عصمت و طهارت (ع) که در کتب معتبره اصحاب و علما (ره) ثبت است، جمع‏آورى کرده و هر یک را به مناسبت‏شرحى کنم که با حال عامه مناسبتى داشته باشد و از این جهت آن را به زبان فارسى نگاشته که فارسى زبانان از آن بهره گیرند . . .
در آغاز حدیث اول، چهار نفر از مشایخ را که به ایشان اجازه روایت‏ حدیث داده‏اند به این ترتیب نام برده‏اند:
1- شیخ علامه متکلم فقیه اصولى ادیب متبحر شیح محمدرضا آل علامه شیخ محمدتقى اصفهانى - ادام الله توفیقه - در زمانى که در قم مشرف بودند مقصود شیخ محمدرضا اصفهانى صاحب "وقایة الاذهان" است که در سال 1344 و 1346 در قم به سر مى‏بردند و هنگام تالیف این رساله یعنى حدود سال 1358 ق. در اصفهان بودند و در 1362 ق. وفات کردند.
2- شیخ عالم جلیل متعبد ثقه ثبت‏حاج شیخ عباس قمى - دام توفیقه - (م 1359ق)
3- سید سند فقیه متکلیم ثقه عین ثبت علامه سیدمحسن امین عاملى - ادام الله تائیداته - (م 1371ق)
4- سیدعالم ثقه ثبت‏سیدابوالقاسم دهکردى اصفهانى (م 1353ق)
مرحوم شیخ محمدرضا و مرحوم حاج شیخ عباس هر دو از حاجى نورى از شیخ انصارى و مرحوم سیدمحسن امین از سیدمحمد هندى از شیخ انصارى و مرحوم سیدابوالقاسم دهکردى از میرزاهاشم اصفهانى خوانسارى از شیخ انصارى.
سپس امام خمینى مى‏فرمایند: غیر از این چهار طریق، طرق دیگرى هم داریم که به شیخ انصارى منتهى نمى‏شود و آن طرق را اینجا ذکر نکردیم.
تاریخ پایان تالیف کتاب اربعین 1358 ق. مى‏باشد و چهار حدیث آن توسط حضرت آقاى فهرى تحقیق و در 224 صفحه چاپ شد و سپس حدود بیست‏حدیث آن در مجله اعتصام که از سازمان تبلیغات اسلامى بود و تعطیل شد، چاپ گشت و بالاخره همه چهل حدیث، در دو جلد توسط انتشارات "طه" قزوین در سال 1366 و سپس با چاپ بهترى توسط مرکز نشر فرهنگى رجاء، در 556 صفحه در یک جلد منتشر شد. فهرست احادیث این کتاب بسیار ارزنده از این قرار است:
جهاد نفس، ریا، عجب، کبر، حسد، حب دنیا، غضب، عصبیت، نفاق، هواى نفس، فطرت، تفکر، توکل، خوف و رجاء، امتحان، صبر، توبه، ذکر خدا، غیبت، اخلاص، شکر، کراهت از مرگ، اصناف طالبان علم، اقسام علم، وسواس، فضیلت علم، عبادت و حضور قلب، لقاءالله، وصیت رسول‏خدا (ص) به حضرت امیر (ع) ، اقسام قلوب، عدم شناخت‏حقیقى خدا و رسول و امام مومن، یقین و حرص و رضا، ولایت‏شرط قبول اعمال، حال مومن نزد خدا، معرفت‏حق و اسماء او، معرفت‏حق و صفات او، طریق معرفت‏حق تعالى و اولى الامر، خداوند آدم را به صورت خود آفرید، خیر و شر، حقیقت توحید.

 دریافت کتاب


نوشته شده توسط حوزه دانشجویی علوم اسلامی شهید آیت الله دکتر بهشتی(ره) در سه شنبه 87/12/13 و ساعت 7:0 صبح | لطفا نظر بدهید()

گلشن ابرار

این کتاب در دو جلد توسط جمعی از محققین حوزه علمیه قم تهیه و تنظیم گردیده است و شامل زندگینامه بسیاری از علمای بزرگ شیعی میباشد . در جلد نخست آن از ثقه الاسلم کلینی متوفای 329 ق شروع و تا محمد مهدی خالصی متوفای 1304 ق ادامه یافته و در جلد دوم نیز از جناب میرزا جوادآقاملکی تبریزی شروع و تا مقام معظم رهبری ادامه یافته است .

شما می‏توانید جلد اول و دوم نسخه الکترونیکی آن‏را از لینک زیر دریافت کنید:

دانلود جلد اول


دانلودجلد دوم


نوشته شده توسط حوزه دانشجویی علوم اسلامی شهید آیت الله دکتر بهشتی(ره) در دوشنبه 87/8/6 و ساعت 1:0 عصر | لطفا نظر بدهید()

کتاب رساله دانشجویی
 (احکام تقلید، احکام نماز و روزه، احکام ازدواج، احکام نگاه و پوشش، احکام موسیقی)...


تالیف: سیدمجتبی حسینی

    قیمت پشت جلد 32000ریال     قیمت با تخفیف:26000ریال

مشخصات کتاب

·                                 ناشر: دفتر نشر معارف (وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها)

·                                 شابک: 964-8523-94-0

·                                 قطع کتاب: رقعی

·                                 وزن: 750 گرم

                  جهت تهیه کتاب می توانید چهارشنبه و پنجشنبه این هفته به صورت حضوری ثبت نام نمایید.


نوشته شده توسط حوزه دانشجویی علوم اسلامی شهید آیت الله دکتر بهشتی(ره) در یکشنبه 87/7/28 و ساعت 9:26 صبح | لطفا نظر بدهید()
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
آشنایی با شهید آیت الله دکتر بهشتی(ره)
نیایش شهید دکتر مصطفی چمران قبل از شهادت
[عناوین آرشیوشده]

بالا

با ما در ارتباط باشید: حوزه دانشجویی علوم اسامی شهید آیت الله دکتر بهشتی(ره)** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

بالا